El desenvolupament socioemocional i afectiu durant la infantesa.
La vinculació afectiva:
Definició:
Es refereix a la vinculació afectiva que el nen estableix
amb una o varies persones (aquelles que en tenen cura de forma estable) i que
dóna lloc a una relació emocional privilegiada,
caracteritzada per l’afecte mutu i el desig de mantenir proximitat.
Funcions:
- Garanteix la supervivència del nadó.
- És una font de benestar i suport emocional.
- S’utilitza com a base de seguretat per l’exploració de l’entorn.
Aferrament:
L’aferrament s’estableix en el primer any de vida en funció de les
característiques de la relació entre el nen i les persones que en tenen cura
habitualment. Aquest fet implica, una sensibilitat en l’escolta i la
interpretació per respondre als senyals que ens reprodueix el nen. A més a més,
d’intervenir a les necessitats de l’infant de forma coordinada i de la mateixa
manera.
Evolució de l’aferrament:
· Etapa
prea ferrament (0-6 setmanes)
No mostra conductes d’aferrament.
· Etapa
de formació d’aferrament (6-8 setmanes)
Preferència per persones conegudes, però encara té malestar per la
separació prematura.
· Etapa
d’aferrament (de les 6-8 setmanes fins les 18-24 setmanes)
Edat de l’estrany, és a dir, preferència pels coneguts i rebuig explícit
als estranys.
· Etapa
de formació de relacions recíproques (a partir de 18- 24 setmanes)
Disminueix l’ansietat de separació.
Disminueix l’ansietat de separació.
Tipus d’aferrament:
Tipus d’aferrament
|
Conductes Característiques
|
Segur
65-70% dels nens
|
Exploració activa en presència de la figura d’aferrament.
Ansietat de l’exploració i intents de cerca davant la separació. Cerquen el
concepte i proximitat en la retrobada sentint-se reconfortats.
|
Insegur
10- 15% dels nens
|
Mínima o nul·la exploració en presència de la figura d’aferrament.
Ansietat molt intensa davant la separació, i comportament ambivalent en la
retrobada amb dificultat per rebre consol.
|
Insegur Evitatiu
20% dels nens
|
Manca de preferència de la figura d’aferrament davant d’altres
adults, escassa o nul·la ansietat davant la separació i evitació de la figura
d’aferrament en les retrobades.
|
Desorganitzat
10-12% dels nens
|
Comportament confús i desorientat, (aproximació- evitació, conductes estereotipades,
...)
|
Tipologies
d’estils educatius:
|
Característiques:
|
Estil democràtic
|
Mostren alts nivells d’afecte i comunicació.
Control i normes de manera raonada.
Hi ha exigència per les dues bandes.
|
Estil autoritari
|
Mostren elevat control i exigència.
Baix efecte i comunicació.
Normes imposades sense raonament.
|
Estil permissiu
|
Mostren als nivells d’afecte i comunicació.
Absència de control i exigències.
No hi ha normes.
|
Estil indiferent
|
Poca implicació en la criança dels fills.
Relacions fredes i llunyanes.
Poca sensibilitat.
Absències de normes i exigències, però de vegades control excessiu i
sense justificació.
|
L’AUTOCONCEPTE I L’AUTOESTIMA
Autoconcepte:
Té a veure amb la imatge que tenim de nosaltres mateixos, al conjunt de
característiques que emprem per a definir-nos com a individus i diferenciar-nos
dels altres. Com per exemple: adjectius que ens defineixen, característiques
físiques, etc.
La descripció d’aquest autoconcepte sol ser canviant en els anys, depenen
de l’edat, les experiències i la maduresa cognitiva.
Autoestima:
Té a veure amb la visió que cada persona sobre la seva manera de ser, les
seves competències. Hi ha dos tipus d’autoestima; L’autoestima positiva que fa
referència a tot allò que aconseguim, i la negativa que és quan succeeix tot el
contrari.
A més a més, hi ha 4 tipus de competències:
- La competència física.
- La competència acadèmica.
- La competència basada en l’acceptació entre iguals.
- La competència basada en l’acceptació dels pares.
DESENVOLUPAMENT EMOCIONAL
L’expressió de les emocions:
Les emocions bàsiques són les que podem observar en els infants durant la
primera infància, aquestes són l’alegria, la tristesa, l’enuig, la sorpresa, la
por i l’ansietat.
A partir que es van fent més grans, entre els 2 i 3 anys, poden aparèixer
les emocions secundàries com són la vergonya, la ira ia la culpa.
Un cop hi ha domini del llenguatge es van diferenciant totes les emocions
de manera progressiva.
Algunes de les emocions que també poden aparèixer són la temor i la còlera.
La temor és veu reflectida quan estan a fosques, a monstres imaginaris o
malsons, i la còlera sol esta lligada a conflictes entre iguals.
Pel que fa al control de les emocions és un fet bastant complicat, ja què
segons la persona pot variar. Però hi ha situacions concretes, en les quals és
fàcil determinar quina emoció predomina.
És a partir dels 4 i 5 anys, quant els infants són capaços de relacionar
les experiències amb les emocions i això desprès els facilitarà entendres a
ells mateixos i als del seu voltant.
La família com a principal context
de socialització:
És evident que entre els 2 i 6 anys, el desenvolupament de la personalitat
i de les emocions, està relacionat amb els processos educatius i de la
socialització.
A més a més, que un nen tingui una major o menor autoestima té ha veure ha
com se senti ell valorat, la intensitat de determinades emocions i intercanvis
d’afectes rebuts.
La família, sens dubte a la primera infància és el context més habitual on
els infants creixen i es desenvolupen.
La majoria d’estudis ressalten dues dimensions bàsiques en el comportament
dels pares; per una banda l’afecte i la comunicació mentre que per l’altra
banda el control i la exigència.
Així les dues dimensions donen lloc a 4 tipologies d’estils educatiu:
El gènere i el seu paper en el desenvolupament personal.
Des de ben aviat,
aprenen a descriure’s a si mateixos en funció del gènere al qual pertanyen. Els
rols de gènere seria la sèrie de característiques que s’espera de cada persona
segons el seu sexe.
Per exemple
algunes d’aquestes característiques és poden observar en el joc. Les nenes són
més sensibles que els nens, en canvi els nens són més agressius que les nenes.
Llavors aquestes
característiques són més notables en altres aspectes com poden ser la roba, els
pentinats, etc.
D’altra banda,
als 2 anys són sol factors externs pels quals el nen/a relaciona a quin gènere
pertany. Als 3-4 anys sap que va néixer nena i és farà dona, o que és nen i és
farà home. Als 6-7 anys ja son conscients que el gènere és una aspecte
invariant i immodificable.
Pel què fa als
rols assignats al gènere no són estàtics, i canvien històricament, tot i que
cada vegada es transmeten en el procés de socialització.
Relació entre iguals i entre germans:
En un primer
moment, els infants de 2 anys l’experiència social gira al voltant dels adults.
Després ja comencen a tenir relacions amb persones del mateix estatus social.
El nen sap que
dintre del seu entorn familiar, és el nucli, la font de qualsevol afecte i
actituds incondicionals, mentre que dintre del grup d’iguals ha de buscar el
seu propi lloc per mèrits propis.
Pel que fa a les
relacions entre germans, s’ha estudiat que és una font de gelosia i rivalitat,
però a banda d’això hi ha un enorme ventall d’emocions i sentiments. Ja que és
una figura socialitzadora que implica tant emocions positives com negatives.
El naixement d’un
segon fill, pot crear canvis en la vida quotidiana del primogènit en molts
aspectes, ja que tot tindrà de ser compartit entre dos, sobretot la mare, i
això pot crear disputes. El motiu d’aquestes disputes pot venir ja que ara no
és dedica tant de temps al primogènit sinó més al germà i això pot produir que
el nen faci trapelleries, capricis, retrocessos de l’aprenentatge, entre
d’altres.
Llavors el pare i
la mare poden millorar aquestes reaccions de manera positiva. Per tal que això
succeeixi no tenen de comparar mai als dos germans, ja què per a un dels dos
sempre és perjudicial.
AGRESSIVITAT I AMISTAT
El
desenvolupament de les conductes agressives durant la infantesa.
Als primers anys,
els infants solen tenir rebequeries, després cap als 3 anys per venjar-se solen
respondre en atacs físics o frustració. Entre els 2-3 anys solen presentar
enuig amb els adults, l’agressivitat sol aparèixer entre el grup d’iguals.
En un principi
l’agressivitat és de caràcter instrumental, per joguines, més tard cap als 6
anys és dona l’agressivitat hostil com són l’agressió física, burla, etc.
La freqüència i
duració dels períodes agressius va disminuint a l’anar avançant en aquest
període, amb el desenvolupament del llenguatge, com també saber esperar una
gratificació, etc.
Per que fa a
l’amistat, entre infant de 3 i 6 anys és donen sobretot en nens d’estils
comportamentals semblants. En aquestes edats tenen preferència pels individus
del seu mateix sexe.
Les relacions
entre els amics en aquest període es caracteritzen per intercanvis socials
positius com són somrius, aprovacions, ajuda, consol...
És evident que
els “amics” són els companys de joc, els que els deixen totes les joguines, els
defensen dels altres, etc.
Els conflictes
que sorgeixen entre ells son poc greus i és solucionen de seguida. En aquesta
etapa els adults poden condicionar les amistats que tinguin els infants.
Quines actuacions durieu a terme com a docent per intentar normalitzar la situació que està vivint l'infant quant té un germanet?
ResponderEliminarHola!
EliminarBé des de l'escola hi han moltes dinàmiques per treballar l'arribada d'un nou membre al nucli familiar.
Des de contes infantils, pel·lícules, cançons, entre d'altres.
Per a les famílies hi ha llocs on podeu cercar material amb aquestes característiques com són les ludoteques, biblioteques, etc.
Espero que us hagi sigut d'utilitat la informació que us hem donat, si teniu algun dubte més estem a la vostra disposició.
Gràcies i fins la propera.
Hola!
ResponderEliminarEns agradaria saber quines recomanacions donarieu a les famílies per afrontar una situació d'una rebequeria del seu fill o filla? Deixar fer sense fer-li cas, donar-li el que vol per a que calli, castigar-lo, etc. Que creieu que és el millor?
Hola,
EliminarBona tarda!
Aquí us deixo una sèrie de recomanacions ven senzilles per afrontar una situació de rebequeria.
-No hem de prestar atenció a la rebequeria. No significa no interactuar amb el nen, però hem d’ensenyar-li que nosaltres no aconseguim d’aquesta manera el que volem.
-Nosaltres no hem de perdre els nervis.
-Explicar-li amb calma que quan és tranquil•litzi li prestaràs atenció i et posaràs amb ell per a solucionar la situació.
-Un cop es calmi, actuarem.
-Dialogar amb ell.
-Hem de ser ferms i constants però mostra-li afecte i no enuig.
-Procurar que els més petits descarreguin tensions amb altres activitats.
Hola, som el grup Aprenentatge Desenvolupament Infantil http://aprenentatgedesenvolupamentinfantil.blogspot.com.es/
ResponderEliminarEns agradaria preguntar-vos: Si un infant quan té 3 anys té una agressivitat superior als altres i tirant cap a hostil, què hauríem de fer?
Salutacions
Hola!
EliminarBé el que es tindria de mirar en primer lloc, és si hi ha algun factor secundari del qual el nen mostra aquesta conducta agressiva, amb això pot ser per l'arribada d'un germà, per tal de cridar l'atenció dels adults, ja que potser que el nen no és capaç el sol de canalitzar el sentiment que té i ho transmet per mitjà de l'agressivitat.
En segon lloc, és podria mirar segons la tipologia de família de la qual procedeix el nen, ja que pot ser que l'infant realitzi aquesta conducta per models de referència, per falta de disciplina, entre d'altres.
Ara bé, els motius poden ser molts, però això potser algun dels motius més comuns.
Esperem que això us serveixi, si teniu alguna consulta més o voleu parlar del tema amb més profunditat amb el centre no dubte en comunicar-ho i farem el possible per poder-vos atendre.
Moltes gràcies i fins la propera.
Hola, bona nit!
EliminarMireu l’agressivitat és una resposta que varia d’una edat a l’altra, a mesura que l’infant adquireix noves eines d’expressió i de coneixement. Les conductes agressives apareixen entre els 2/3 anys i van evolucionant paulatinament des d’accions agressives de tipus físic fins a expressions verbals. Per això en un primer lloc hem d’analitzar quines són les condicions que afavoreixen les manifestacions agressives i intentar posar-hi remei; cal buscar formes de resoldre els conflictes que potenciïn una canalització positiva. Caldria no respondre automàticament amb violència a la violència, en forma d’estímul – resposta. Hauríem de deixar un espai per rumiar el que cal fer i sobretot intentar comprendre el significat de la conducta agressiva.
Salutacions!
Hola som el grup El seguiment dels infants http://elseguimentdelsinfants.blogspot.com.es/ i voldríem saber la resposta a la següent qüestió.
ResponderEliminarDe quina manera poden condicionar els adults les amistats que tinguin els infants? Gràcies.
Hola!
EliminarÉs evident que l'actitud dels adults pot facilitar o dificultar les relacions dels nens amb les seves relacions d'amistat, això és degut a diferents factors.
-Depèn del estil educatiu.
-Fomentar un tipus d'escolarització o altra.
-Afavorir o no la relació amb els iguals.
Gràcies i fins la propera.
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Eliminar