QUÈ ÉS EL
DESENVOLUPAMENT COGNITIU?
És el conjunt de
transformacions que es donen en el transcurs de la vida, pel qual s’augmenten
els coneixements i habilitats per a percebre, pensar i comprendre I utilitzades
per a la resolució de problemas.
•La perspectiva piagetana: Piaget va ser
dels primers teòrics del constructivisme.
El constructivisme
és el principal exponent de l’enfocament del “Desenvolupament cognitiu”. Els
nens construeixen activament el coneixement.
Piaget
s’interessa pels canvis qualitatius que tenen lloc en la formació mental de la
persona des del naixement fins a la maduresa.
Va ser un teòric
de fases que va dividir el desenvolupament cognitiu en quatre grans etapes.
Cada una de les quals representa la transició a una forma més complexa i
abstracta de conèixer. A cada etapa es
suposa que el pensament del nen és qualitativament diferent al de les altres.
El
desenvolupament cognitiu no només consisteix en canvis qualitatius dels fets i
de les habilitats, sinó en transformacions radicals de com s’organitza el
coneixement.
Una vegada que el
nen entra en una nova etapa, no retrocedeix a una forma anterior de raonament
ni de funcionament.
El
desenvolupament cognitiu segueix una seqüència invariable:
−Tots els nens
passen per les quatre etapes en el mateix ordre.
−No és possible
ometre cap etapa.
−Les etapes es
relacionen generalment amb certs nivells d’edat.
−El temps que
dura una etapa mostra una gran variació individual i cultural.
CONCEPTES
ELS ESQUEMES: Són un conjunt d’accions físiques, operacions mentals, conceptes o teories amb les què organitzem i adquirim informacions sobre el món.
Poden
diversificar-se i integrar-se per tal de donar lloc a noves conductes cada
vegada més adaptatives i complexes.
A mesura que el
nen passa per les etapes:
−Millora la
capacitat per emprar esquemes .
−va organitzant
el coneixement.
−Construeix,
reorganitza i diferencia els esquemes.
FUNCIONS INVARIANTS: ORGANITZACIÓ I ADAPTACIÓ:
-L’organització: Predisposició innata de
l’espècie conforme madurem, integrem els esquemes simples a sistemes més
complexos.
L’adaptació: Tots
els organismes naixen amb la capacitat per ajustar les seves estructures
mentals o conductes a les exigències de l’ambient.
Hi ha dos processos bàsics:
−Assimilació: Utilitzar els esquemes que posseïm per donar
sentit als aconteixements del món, incloent l’intent d’entendre alguna cosa
nova i ajustar-la a allò que ja coneixem.
Per tant: En el procés d’adaptació per assimilació
s’incorporen noves informacions en l’esquema previ.
−Acomodació: Quan una persona ha de canviar els esquemes per
respondre a una situació nova.
Per tant: En el procés d’adaptació per acomodació,
l’esquema previ ha de modificar-se, ajustar-se a la nova experiència o
informació
Exemple:
mòbil – mòbil nou – mòbil amb funcions diferents o canviem de marca.
Equilibri: Hi ha equilibri si a l’aplicar un esquema a un
aconteixement particular aquest funciona si no produeix un resultat
satisfactori, llavors hi ha un desequilibri i ens sentin incòmodes.
La incomoditat
ens motiva a buscar una solució mitjançant l’assimilació i l’acomodació amb la
qual cosa el nostre pensament canvia i avança.
FUNCIONAMENT
INTEL·LECTUAL

Els éssers humans
tendim a buscar l’equilibri: integració de les noves experiències en els
nostres esquemes.
Quan les noves
experiències encaixen amb els nostres esquemes, es manté l’equilibri en canvi quan
les noves experiències xoquen amb els nostres esquemes previs es produeix un
desequilibri que inicialment produeix confusió.
NOCIO D’ESTADI
El coneixement
evoluciona al llarg d’un seguit d’etapes.
El pensament del
nen en qualsevol etapa concreta és qualitativament i quantitativa diferent del
pensament de l’etapa precedent o de l’etapa següent.
Hi ha quatre
característiques dels estadis piagetans:
−La seqüència
d’aparició de les etapes és invariant, els estadis segueixen un ordre fix
determinat.
−Existeix una
estructura de conjunt característica de cada estadi.
−Els estadis són
jeràrquicament inclusius, les estructures d’un estadi inferior s’integren en el
següent.
−La transició
entre estadis és gradual.
ELS ESTADIS
Estadi
sensoriomotor: (0-2 anys):
L’intel·ligència és pràctica i es relaciona amb la resolució de problemes a
nivell de l’acció.
Estadi
preoperatori (2-7 anys):
L’intel·ligència ja és simbòlica, però les seves operacions encara manquen
d’estructura lògica.
Estadi de les
operacions concretes
(7-12 anys): El pensament infantil és ja un pensament lògic, a condició de que
s’apliqui a situacions d’experimentació i manipulació concretes.
Estadi de les
operacions formals (a
partir de l’adolescència): Apareix la lògica formal i la capacitat per
transcendir la realitat emprant i verificant hipòtesi de manera exhaustiva i
sistemàtica.
INTEL·LIGÈNCIA
SENSORIOMOTORA I SUBESTADIS
Pràctica, no
conceptual, dirigida a resoldre problemes mitjançant l’acció i lligada al
desenvolupament sensorial i motor.
El bebè es
relaciona amb el món per mig dels sentits i l’acció:
−Establint
relacions entre objectes i accions (causalitat).
−Distingint entre
mitjans i finalitats (intencionalitat).
−Construint la
noció de permanència de l’objecte.
−Elaborant una
idea de l’espai.
−Elaborant les
primeres representacions i accedint a la funció simbòlica
(SUBESTADIS):
Subestadi 1 (0-1 mesos):
Subestadi 2 (1-4 mesos)
Subestadi 3 (4-8 mesos)
Subestadi 4 (8-12mesos)
Subestadi 5 (12-18 mesos)
Subestadi 6 (18-24 mesos)
Subestadi 1
(0-1 mesos): Exercitació de reflexos
L’activitat
conductual del bebè gira al voltant de l’exercici dels reflexos (succió,
prensió, etc.)
Les respostes
reflexes són més o menys les mateixes enfront tots els objectes: els assimila
de forma indiferenciada i generalitzada.
En aquesta edat no
coordinen la informació dels sentits, ni comprenen els objectes que observen.
Poc a poc, els
bebès aniran adaptant la seva conducta a les característiques de l’estimulació
d’alguns reflexes.
A la fi,
apareixen les primeres acomodacions (assimilació recognoscitiva), a causa de la
diferenciació dels esquemes reflexos
originals
Subestadi 2
(1-4 mesos): Reaccions circulars primàries
Apareixen noves
conductes: són les primeres adaptacions adquirides. Repeteixen els
comportaments plaents que han descobert per atzar.
Apareixen les reaccions circulars primàries què no
tenen intencionalitat i l’efecte inicial és fortuït.
Encara no hi ha
cerca de l’objecte amagat, però és
possible observar precursors com l’expectació passiva. El bebè sent plaer al
xumar el seu dit i el xuma més vegades. Si explota una bombolla li sembla
interessant i ho torna a fer.
Subestadi 3
(4-8 mesos): Reaccions circulars secundàries
Apareixen les reaccions circulars secundàries:l’efecte
inicial és fortuït i es desenvolupen sobre els objectes.
És un estadi
quasi intencional, ja que el nen busca repetir un efecte que ha obtingut per
casualitat. Els procediments destinats a perllongar espectacles interessants:
una causalitat encara deficient .
Apareix també la
conservació de l’objecte: buscar un objecte si el pot veure parcialment.
I comença a imita
deliberadament gestos o sons familiars que pot veure o escoltar en sí mateix.
Subestadi 4
(8-12 mesos): Coordinació d’esquemes secundaris
Coordina, combina
i subordina esquemes secundaris que ja posseïa i els aplica a situacions noves
(mobilitat):
−Mirar i agafar
un sonall.
−Gatejar per
agafar una joguina.
Les conductes són
més deliberades i amb propòsit definit i la subordinació implica
intencionalitat:
En aquesta edat
ja busca l’objecte amagat i fa imitacions aproximades d’accions i sons nous amb
parts que no veu. Sap buscar un objecte amagat sota un coixí, alçant-lo.
Subestadi 5
(12-18 mesos): Reaccions circulars terciàries
Els esquemes
passen a ser més mòbils, el que permetrà una conducta d’experimentació activa i
sistemàtica (li interessen les novetats i vol descobrir com funcionen les
coses).
Apareixen les reaccions circulars terciàries: La
introducció de modificacions en les repeticions permet aprendre nous esquemes
per experimentació i tempteig de caràcter intencional (no casual).
En aquesta edat
ja troba l’objecte en els desplaçaments quan veu la trajectòria. I l’espai més
objectiu i imitació més deliberada, activa i precisa.
Subestadi 6
(18-24 mesos): Començament del pensament
La representació
mental i l’experimentació interna substitueixen a la manipulació i el tempteig
anteriors. No estan limitats a l’assaig-error per resoldre problemes. Resolució
de problemes nous cognitivament: l’acció simbòlica substitueix a l’acció
directa. Total conservació de l’objecte, fins i tot en desplaçaments
invisibles. Creixent capacitat de representació mental que es manifesta en
diferents àmbits:
Apareix:
-L’mitació
diferida (imita models que no estan presents).
−Joc simbòlic
(fer “com si”).
ETAPA PREOPERACIONAL
(2-7 ANYS)
Adquireix
capacitat per manejar el món de manera simbòlica o mitjançant representacions.
Ja pot pensar en
fets o persones absents.
PROGRESOS COGNOSCITIUS
Pensament
representacional:
−El joc simbòlic: El nen/a comença amb seqüències simples de
conducta emprant objectes reals.
Als quatre anys d’edat, el nen pot crear un
guió i representar diferents papers socials. S’inspira en fets reals de la vida
del nen o en personatges de la fantasia i superherois
Aquest tipus de
joc afavoreix el desenvolupament del llenguatge, així com les habilitats cognoscitives
i socials i la creativitat i la
imaginació.
−El llenguatge: Els anys pre-escolars
són un període de desenvolupament accelerat del llenguatge, quan el nen comença
a parlar utilitza paraules referents a activitats i a esdeveniments, el mateix
que als seus desigs actuals.
Durant el període
preoperacional comença a emprar-les per
representar objectes absents i aconteixements passats. Les utilitza per a
referir-se a esdeveniments que no experimenta de forma directa.
−Les pintures i imatges mentals: Els
dibuixos ens revelen molt sobre el seu pensament i els seus sentiments. Si als
nens de 2 i 3 anys d’edat se’ls hi pregunta què estan dibuixant, el més
probable és que responguin: “Només estic dibuixant”. Entre els 3 i 4 anys
comencen a combinar traços per dibuixar quadres, creus, cercles i altres
figures geomètriques. Inicien l’etapa representacional del dibuix cap als 4 o 5
anys. Dibuixen cases, animals, persones, personatges de caricatures i altres
objectes. Les figures poden representar objectes reals de l’entorn o persones
de la fantasia que han vist o dels quals han sentit parlar.
Conceptes
numèrics
Comencen a
utilitzar els nombres com a eines del pensament durant els anys pre-escolars. Però
no adquireixen un concepte vertader del nombre abans de l’etapa de les
operacions concretes.
Rochel Gelman i
cols, assenyalen que alguns nens de 4 anys poden entendre els següents
principis bàsics del compteig:
−Poden comptar-se
qualsevol elements estiguin com estiguin situats.
−Cada element ha
de comptar-se una sola vegada.
−Els nombres
s’assignen en el mateix ordre.
−És irrellevant
l’ordre en què es comptin els objectes.
−L’últim nombre
pronunciat és els dels elements que conté el conjunt.
Els nens d’edat
pre-escolar comprenen una mica les relacions numèriques. Així, la majoria dels
nens de 3 a 4 anys d’edat saben que 3 és més que 2.
DUES SUBETAPES
a)Pensament
simbòlic i preconceptual (2 a 4 anys).
b)Pensament
intuïtiu (4 a 6/7 anys)
CARACTERÍSTIQUES DEL PENSAMENT PREOPERACIONAL
L’EGOCENTRISME: És la tendència a “percebre, entendre i interpretar el món a partir del jo”.
Es manifesta
sobretot en les converses dels pre-escolars són incapaços d’adoptar la
perspectiva d’altres. P.ex., fan poc esforç per modificar la seva parla a favor
de l’oient. Els nens de tres anys semblen realitzar els anomenats monòlegs
col·lectius, en els quals els comentaris dels interlocutors no tenen relació
entre ells. Entre els 4 i 5 anys d’edat, el nen comença a mostrar capacitat per
a ajustar la seva comunicació a la perspectiva dels oients.
Es manifesta de
les següents maneres:
Fenomenisme: És
la tendència a establir un lligam causal entre fenòmens que són vistos com a
pròxims pels nens. Ex: Si tinc ganes de dormir vindrà la nit.
Finalisme: Cada
cosa té una funció i una finalitat que justifiquen la seva existència i les
seves característiques. Ex: Els núvols es mouen perquè han de ploure a un altre
lloc.
Artificialisme:
Les coses es consideren com a producte de la fabricació i voluntat humana. Ex:
Els llacs i es rius els han fet els homes.
Animisme:
Tendència a percebre com vivents i conscients coses i fenòmens inerts. Ex: Un
rellotge està viu perquè es mou.
Compte: Egocentrisme no és egoisme!
CENTRALITZACIÓ: Tendeixen a fixar l’atenció en un sol
aspecte de l’estímul i ignoren la resta de característiques.
Explica el perquè
als nens els resulta difícil efectuar tasques relacionades amb la conservació.
RIGIDESA DEL PENSAMENT: Amb el temps, el pensament dels nens es torna menys rígid.
Comença a considerar com poden invertir les transformacions (buidar el contingut d’un got en altre).
Encara no coneix
la reversibilitat:
−No poden desfer
mentalment una acció que han presenciat.
−No poden pensar
en la forma en què era un objecte o situació abans de que l’objecte o la
situació canviessin.
En aquesta edat basa els seus judicis en l’aspecte perceptual i no en la realitat. Si un got dóna la impressió de contenir més aigua, suposarà que la té.
CRÍTIQUES A LA TEORIA DE PIAGET
Piaget va subestimar les ments en desenvolupament: Els operadors concrets sí poden raonar en forma abstracta si se’ls entrena adequadament.
−Existeix una polèmica sobre si les etapes realment existeixen, i són estadis globals del desenvolupament.
−O bé si les
etapes no existeixen com a tals i el desenvolupament de diferents processos
cognitius és independent. Un nen, per exemple, pot tenir habilitats
viso-espaials molt elevades, però habilitats lingüístiques molt limitades.
Piaget no va
distingir competència de realització: Fallar en una prova no significa
necessàriament que no es tinguin adquirits els requisits cognitius subjacents a
aquesta prova; existeixen altres aspectes com la motivació, la familiaritat de
la tasca,... que influeixen en la realització.
I va dedicà molt poca atenció a les influències socials i culturals: Ignorà aquests aspectes considerant al nen un organisme biològic que es desenvolupa de forma descontextualitzada.
•La teoria de Lev Vygotsky: són les relacions de l’individu amb la
societat.
-El coneixement
no es construeix de forma individual com proposà Piaget, sinó que es construeix
entre les persones a mesura que interactuen.
-Les interaccions
socials amb els companys i adults més coneixedors constitueixen el mitjà
principal del desenvolupament intel·lectual.
-Els processos
mentals de l’individu com recordar, resoldre problemes o planejar tenen un
origen social.
-El nen naix amb
habilitats mentals elementals, entre elles la percepció, l’atenció i la
memòria.
- Mitjançant la interacció
amb companys i adults més coneixedors, aquestes habilitats “innates” es
transformen en funcions mentals superiors.
Hi ha cinc conceptes:
- Les funcions mentals.
- Les habilitats psicològiques.
- La zona de desenvolupament proper.
- Les eines del pensament.
- La mediació.
Les funcions mentals:
·
Les
funcions mentals inferiors són amb les què naixem:
-Són naturals.
-Estan
determinades genèticament.
-El comportament
derivat d’aquestes funcions és limitat, està condicionat pel què podem fer.
·
Les
funcions mentals superiors s’adquireixen i es desenvolupen mitjançant la interacció
social.
-Són mediades
culturalment.
-A major
interacció social, major coneixement, més possibilitats d’actuar, més fortes
funcions mentals.
Les habilitats psicològiques:
· - Les
funcions mentals superiors es desenvolupen i apareixen en dos moments:
- Les habilitats psicològiques es manifesten primer en l’àmbit social.
- Després en l’àmbit individual.
· La
llei de doble formació: “En el procés cultural del nen, tota funció apareix
dues vegades, primer a escala social, i més tard a escala individual. Primer
entre persones (interpsicològica) i després en l’interior del propi nen
(intrapsicològica).
Les eines del pensament:
·
Tota cultura posseeix les seves pròpies eines tècniques i psicològiques que transmeten als nens per mig de les interaccions socials. I al mateix temps, les eines culturals moldejen la ment.
Tota cultura posseeix les seves pròpies eines tècniques i psicològiques que transmeten als nens per mig de les interaccions socials. I al mateix temps, les eines culturals moldejen la ment.
·
Uns
exemples d’eines psicològiques són: els nombres, les paraules i altres sistemes
de símbols.
·
Unes
altres eines psicològiques són: els sistemes lògics,les normes i convencions
socials, els conceptes teòrics, els mapes, els gèneres literaris i els
dibuixos.
·
Alguns
exemples d’eines tècniques són: paper i llapis, màquines, regles, martells,
etc.
El llenguatge:
·
És
una de les eines psicològiques que més influiex en el desenvolupament
cognoscitiu.
Tres etapes:
Ø
Parla
social:
−El nen es
serveix del llenguatge fonamentalment per comunicar-se.
−El pensament
i el llenguatge compleixen funcions independents.
Ø
Parla
egocentrica:
−Quan comença
a emprar la parla per regular la seva conducta i el seu pensament.
−Parla en veu
alta amb ell mateix quan realitza alguna tasca.
−No intenta
comunicar-se amb altres, parla privada.
Ø
La
parla interna:
−L’empra per
dirigir el seu pensament i la seva conducta.
−Poden
reflexionar sobre la solució de problemes i la seqüència de les accions manipulant
el llenguatge “dintre del seu cap”.
Zona de desenvolupament proper:
-Inclou funcions
que estan en procés de desenvolupament però que encara no es desenvolupen
plenament. “Són les que es troben en procés de maduració”.
-Representa la
diferència entre allò que el nen pot fer per sí mateix i allò que pot fer amb ajuda.
-Les interaccions
amb els adults i companys en la zona de desenvolupament proper ajuden al nen a
assolir un nivell superior.
Conceptualització del desenvolupament:
-El
desenvolupament cognoscitiu depèn en mesura de les relacions amb la “gent” que
està present en el món del nen i de les “eines” que la cultura li dóna per
recolzar el pensament.
-Els nens
adquireixen els seus coneixements, idees, actituds i valors a partir del seu
tracte amb les altres persones.
-Les eines reals
i simbòliques tenen funcions molt importants en el desenvolupament cognitiu.
-Conceptualitza
el desenvolupament com la transformació d’activitats socials compartides en
processos internalitzats.
Amb internalització anomena el procés de construir representacions internes d’accionsfísiques externes o d’operacions mentals. Ex: els passos a seguir per fer una suma.
Amb internalització anomena el procés de construir representacions internes d’accionsfísiques externes o d’operacions mentals. Ex: els passos a seguir per fer una suma.
-El
desenvolupament de l’individu arriba a la seva plenitud en la mesura en que
interioritza les habilitats interpsicològiques.
En un primer moment, depèn dels altres.
En un segon moment, per mig de la
internalització, l’individu adquireix la possibilitat d’actuar per sí mateix i
d’assumir la responsabilitat de les seves actuacions.
-I les converteix
en habilitats intrapsicològiques.
-El “discurs
egocèntric” desenvolupa un paper important en el desenvolupament cognitiu:
Porta al nen cap a l’autorregulació.
Cap a habilitats de planejar, de vigilar i de guiar el seu propi pensament.
I a la resolució de problemes.
Porta al nen cap a l’autorregulació.
Cap a habilitats de planejar, de vigilar i de guiar el seu propi pensament.
I a la resolució de problemes.
-La transició del
discurs privat audible al discurs intern silenciós és un procés fonamental en el desenvolupament cognoscitiu.
Durant aquest procés el nen empra el llenguatge per executar activitats cognitives importants.
Durant aquest procés el nen empra el llenguatge per executar activitats cognitives importants.
El llenguatge.
És la capacitat
humana per excel·lència, la que ens distingeix dels anim. La capacitat per
parlar és el principi que distingeix a l’ésser humà de les altres espècies.
La parla permet
exterioritzar idees, records, coneixements, desigs..., i interioritzar-los al
mateix temps, permet posar-nos en contacte directe amb els altres.

- La maduració
del sistema nerviós.
−L’aparell
fonador adient.
−El nivell
suficient d’audició.
−Un grau
d’intel·ligència mínim.
−Una evolució
psico-afectiva.
−L’estimulació
del medi.
−La relació interpersonal
Llenguatge de 0 a 2 anys: La
interacció social primerenca amb la mare.
Per tal que pugui
aparèixer el llenguatge verbal, prèviament és necessari que el nen sigui capaç
de mantenir altres contactes amb les persones que estan al seu voltant, mitjançant
aquests contactes, el nen va aprenent el que s’anomenen pre-requisits del
llenguatge.
•Schaeffer, divideix l’aparició del llenguatge pre-lingüístic en cinc de fases:
1) El període
immediat al naixement.
2) Dels 2 als
5 mesos.
3) Dels 5 als
8 mesos.
4) Dels 8 als
18 mesos.
5) Dels 18 als
24 mesos.
El període
immediat al naixement:
•Els primers
encontres mare-fill fan referència als aspectes biològics per a la seva supervivència.

•És un
període d’adaptació mútua
•Per mig del
contacte amb la mare, o altres persones que en tenen cura, comencen a donar-se
les primeres etapes de la socialització.
•El nen ve dotat
d’uns mecanismes perceptius innats que el fan especialment dotat per a la
interacció amb els adults.
Dels 2 als 5
mesos:
•Cap als 2 mesos
els nens solen descobrir al company social.
•Durant els
següents mesos manifesten un interès especial per interactuar amb altres
persones, com els pares i germans o altres familiars.
•Aquestes
interaccions tenen com a principal protagonista a l’adult.
•El nen es limita
a mirar i a somriure la majoria de vegades i, alguna vegada, fa alguna
vocalització.
•La
responsabilitat del manteniment de la comunicació no és simètric, ja que és
l’adult el que inicia, manté i, fins i tot, acaba el contacte comunicatiu.
•És normal que es
donin contactes tàctils.
•Al final
d’aquest període les interaccions cara a cara han esdevingut una mica més
simètriques, i el nen intervé més. Però als 5 mesos encara hi ha una gran
dependència de l’adult.
Dels 5 als 8
mesos:
•Cap als 5 mesos
els nens comencen a estar molt interessats pel món dels objectes. Els agrada
explorar el món i ho fan especialment per mig de la manipulació i també de la
visió.
•Durant aquest
període la mare i el nen comencen a compartir coses del món real (juguen amb la
pilota, amb un nino de drap, amb peces de colors, etc.)
•El problema és
que aquest compartir encara depèn massa de l’adult. El nen s’interessa
normalment pels objectes, però hi juga sense necessitar a ningú, ha de ser
l’adult qui converteixi aquesta exploració solitària en social.
•Al principi
d’aquest període l’adult manipula els objectes per entrar en contacte amb el
nen, després utilitza els gestos referencials (assenyalar) per referir-se als objectes
i, finalment, els hi posa etiquetes verbals. Una mica de redundància sempre és
bona per als nens d’aquesta edat.
•D’aquesta manera
apareixen les primeres relacions interpersonals (relacions interpsicològiques
de Vygostky). L’adult és un agent actiu de tot el procés, adaptant-se i ajudant
al nen sempre que ho necessita.
Dels 8 als 18
mesos:
•A partir
d’aquesta edat les interaccions es van tornant cada vegada més simètriques.
•Apareix el
concepte de “diàleg”. Hi ha una major
autonomia molta més iniciativa pròpia.
•Aquests diàlegs comencen
a aparèixer al mateix temps que es donen els inicis de la capacitat simbòlica
(cap als 18 mesos).
•És necessari que
el nen entengui que:
−El diàleg és
una cosa de dos (emissor i receptor).
−Comunicar
requereix una certa intencionalitat.
•Aquesta
capacitat està molt condicionada per la pobresa del llenguatge que el nen té a
aquesta edat i no és fins al següent estadi, quan apareix la funció simbòlica,
que el nen pot tenir veritables converses.
Llenguatge de 0 a 2 anys: L’evolució
del llenguatge preverbal.
Del naixement
als 2 mesos:

•Durant els 2 primers mesos els nens es limiten a
plorar, a cridar, a rondinar...i, de vegades també riuen. Aquests sons no són
produccions de la parla, només són produccions fisiològiques, però són els
primers sons que produeixen.
Dels 2 als 6
mesos:
•Apareixen nous
sons, millors que els anteriors: nous crits, murmuris, sons vocàlics, etc.
•Aquests sons ja solen ser veritables
vocalitzacions formades quasi exclusivament per vocals.
•Aquests sons es coneixen com a balboteig.
Dels 6 als 10
mesos:
•A partir dels 6
mesos fins als 10 apareixen els balboteigs amb sons vocàlics i consonàntics
repetits en síl·labes (ma-ma-ma). És un balboteig reduplicat perque el nen es
limita a repetir la mateixa síl·laba.
•Tots els nens
del món utilitzen un mateix tipus de balboteig però, poc a poc ho comencen a
fer amb sons de la pròpia llengua.
•En aquest moment
comencen a aparèixer també els primers gestos. El primer gest és el
d’assenyalar (7 o 8 mesos), ho realitza de forma involuntària.
Dels 10 als 12
mesos:
•Els nens
comprenen frases simples i frases curtes.
•Al mateix temps
comencen a realitzar sons amb enotacions molt simples,normalment acompanyades
de gestos simples amb algun significat.
•El balboteig
reduplica varia, el nen ja comença a unir síl·labes diferents (pa-da-ba). Fa el
xerrameca.
Dels 12 als 18
mesos:
•Cap als 12 mesos
el nen ja sap dir una o dues paraules, encara que no les diu perfectament i
moltes vegades les utilitza incorrectament.
•Cap als 18 mesos
té adquirides unes 50 paraules, però en comprèn moltes més de les que pot
produir.
•Moltes
d’aquestes paraules són noms de persones o d’objectes molt familiars per al
nen, també hi ha alguns verbs.
•Cal tenir en
compte que, encara que el nen ja digui algunes paraules, encara continua de
forma molt important la xerrameca.
Dels 18 als 21
mesos:
•A partir dels 18
mesos, el nen serà capaç d’aprendre unes 100 paraules noves cada mes, de forma
que cap als 6 anys ja domina entre 8.000 i 10.000 paraules.
•Els nens aprenen
amb més facilitat els substantius que els verbs, i aquests més ràpid que els
adjectius, conjuncions, adverbis o altres partícules.
•Aquesta fase es
coneix com holofràstica perque utilitza una sola paraula com si fos una oració.
Un nen que va descalç diu “...bata” i assenyala una sabata, vol dir “mama vull
que em posis la sabata”.
Dels 21 als 24
mesos:
•Cap als 21 mesos
els nens passen a utilitzar frases de dues paraules (biverbal). Exemple: “mama
pa”.
•Les oracions són
molt simples i gairebé sempre formades per paraules molt habituals per al nen.
•El vocabulari
continua expansionant-se de forma molt important.
Llenguatge de 2 a 6 anys: L’evolució
del llenguatge postverbal.
Aspecte
morfosintàctic:
•Cap als 24
mesos, els nens ja produeixen frases més complexes i el 50% de les seves
produccions són frases de més de dues paraules (discurs telegràfic). “papa no
marxis”.
•L’estructura de
les seves oracions sol ser:
1)Al principi:
Verb – subjecte – objecte (“agafa la pilota”).
2)Més
endavant: Subjecte – verb – objecte (“mama agafa pilota”).
•Els errors més
habituals són:
−Redundància (diu
elements que no són necessaris). Exemple: “ho ha trencat això el nen”. “Ho” i
“això” són redundants.
−Utilitzar
preposicions, conjuncions o adverbis de forma inadecuada.
Exemple: “Cau
més” enlloc de “cau una altra vegada”.
−Moltes ocasions
només saben emprar les tres primeres persones del singular (jo, tu, ell/a).
−L’error més
típic és el d’aplicar una regla quan no és necessari, per exemple amb els verbs
que tenen acabaments irregulars. Com de caure diu caigut, també diu “la gallina
ha pongut un ou”.
•A partir dels
2;6 anys les oracions augmenten en longitud, al menys tenen 4 elements. Aquests
elements apareixen quan el nen ajunta dues oracions de dos elements que fins
ara havia utilitzat separadament. En aquest moment també apareixen les oracions
subordinades i coordinades.
Coordinada: En
Carles estudia molt i sap jugar molt bé a futbol.
Subordinada:
En Carles, que estudia molt, sap jugar molt bé a futbol.
•A partir dels
3;6 any pot semblar que els nens ja han assolit les principals regles del seu
idioma. La majoria dels autors diuen que no és fins als 5 anys que ho assoleixen.
Aspecte fonològic:
•És una
continuació del període anterior. Igual que abans dels 2 anys, aquest desenvolupament
està molt seqüenciat i es produeix molt lentament.
•Normalment, els
nens dominen ja les vocals prop dels 2 anys i també algunes consonants,
especialment les nasals “m” i “n” i les oclusives “p” i “t”.
•L’ordre en que
s’adquireixen els sons consonàntics és el següent:
1)Les nasals (m,
n, ñ) ja estan adquirides en un 90% dels casos cap als 3 anys, així com les
oclusives “p, t, k, b”, així com el lateral “l”.
2)Les oclusives
“d” i “g”, els fricatius “f” i “j”, el so africat “ch” i el lateral “ll” no es
dominen fins als 4 anys aproximadament.
3)Els fricatius
“s” i “z” s’assoleixen cap als 6 anys.
4)Els sons
vibrants “r” i “rr” no es poden produir correctament fins als 6 o 7 anys.
•Els més difícil
de dominar són, doncs, els fricatius i els vibrants.
Els nens cometen errors en moltes ocasions:
a) Relacionats
amb l’estructura de la síl·laba: Els nens més petits tenen tendència a reduir o
canviar l’estructura sil·làbica de les paraules. Exemples: “lota” per “pilota”.
b) Relacionats
amb els processos d’assimilació: Els nens produeixen fonemes que es contagien
d’altres fonemes de la mateixa paraula. Exemples: “eletant” per “elefant”.
c) Relacionats
amb els processos de substitució: Els nens reemplaces un so per altre sense que
aquesta substitució sigui deguda a la influència d’un so proper. Exemples:
“cado” per “carro”.
Apecte
semàntic:
•A partir dels
dos anys continua expansionant-se el vocabulari del nen d’una manera molt
important.
•Els errors que
fan els nens en aquesta època (especialment entre els 2 i els 4 anys) són molt
comuns:
-La sobreextenció
del significat: El nen utilitza la mateixa paraula per referir-se a diferents
coses que tenen un atribut similar. Exemple: el nen anomena “poma” a tots els
fruits rodons.
−La restricció
del significat (infraextensió): El nen no és capaç d’utilitzar la mateixa
paraula per referir-se a dues coses que pertanyen a la mateixa categoria.
Exemple: En una visita al zoo, el nen pot anomenar “ocell” a una cadernera o a
un periquito, però en canvi no sap què dir quan veu un estruç o un pingüí.
•No tots els nens
presenten el mateix estil quan aprenen les paraules i el seu significat. Sembla
que és degut al context en què es desenvolupen:
-Estil
referencial: Són nens que produeixen molts més noms, especialment d’objectes,
que de verbs o altres tipus de produccions. L’ús del llenguatge es dóna
especialment per etiquetar i classificar coses.
-Estil expressiu: Són nens amb una àmplia
barreja de diferents tipus de paraules, i utilitzen el llenguatge per expressar
necessitats i mantenir contacte social.
Aspecte
pragmàtic:
•La pragmàtica és
la disciplina que estudia la manera com les persones utilitzen les eines del
llenguatge per comunicar-se socialment amb els altres(per expressar idees,
conceptes, estats emocionals, necessitats, etc).
•Exemple: Si
tenim que dir a alguna persona per primera vegada que l’estimem no són
suficients els nostres coneixements gramaticals o semàntics. Es tracta de saber
trobar el moment adient (és especialment necessari intuir el que ell o ella senten
també per nosaltres), d’utilitzar les paraules més adients, de crear l’ambient
oportú i de fer-ho amb molt de tacte.
•Dels 2 als 6
anys es produeixen continues millores en la seva comunicació:
−Cada vegada
té més habilitats per situar-se en el punt de vista de l’oient.
−També
milloren les seves capacitats per adaptar el seu missatge a l’ambient
en el què es
comunica.
−Avancen les
seves capacitats per fer preguntes quan no entén alguna cosa
i per seguir
les ordres que li dóna algú.
•Però, el nen
d’aquesta edat encara ha d’evolucionar molt les funcions del
llenguatge.
•Per exemple:
Fins als 7 anys, no entén que quan intervé a una conversa té que
dir alguna
cosa relacionada amb el que l’emissor acaba de dir, tampoc entén que
en la seva
intervenció té que dir alguna cosa important, i tampoc sap que no té
que repetir
coses que ja estan dites.
•Fins a
l’adolescència el nen no té adquirides les mateixes funcions
comunicatives
que un adult.
Hola!
ResponderEliminarDeprés de llegri el vostre article, ens agradaria saber la vostra opinió:
vosaltres esteu d'acord amb la teoria que presenta Piaget? O penseu que té algunes limitacions?
Hola,
ResponderEliminarUs podríem dir que pensem que les seves aportacions són molt importants i que aporten molta informació rellevant sobre el desenvolupament dels infants, d'altra banda si que no podem oblidar que aquest autor hi han alguns aspectes que no té en compte com són la comunicació entre iguals, és a dir tot el relacionat en l'àmbit social. Per això Vigosky va aportar més coneixement des d'aquesta perspectiva per completar la visió que tenia Piaget.
Esperem que la resposta que us hem donat us clarifiqui alguna cosa. Si necessiteu algun aclariment més aquí estem per contestar-vos.
Gràcies i fins la propera.