El desenvolupament de la
personalitat
TEORIES CLÀSSIQUES
v
S. Freud
Segons aquest autor el desenvolupament de la personalitat esta lligat a la
sexualitat, i estableix 5 etapes psicosexuals.
· Etapa
oral ( 0-18 mesos)
En aquesta etapa tot és centra en la boca i els seus
voltants. Aquesta és la zona de plaer que té l’infant, tota activitat com és
xuclar, succionar li donen benestar i plaer.
Una fixació d’aquesta etapa pot donar origen a
personalitat dependents, insegurs, passius, etc.
· Etapa
anal (18 mesos fins als 3 anys).
En aquesta etapa tot és centra en el control dels
esfínters, és quan se’ls educa per a la expulsió o retenció dels residus
fecals.
Una fixació d’aquesta etapa pot donar origen a una
personalitat obstinada, hostil, impositiva, ordenada, etc.
· Etapa
fàl·líca (3- 6 anys).
En aquesta etapa la font de plaer és centra a les zones
genitals. Llavors els infants tenen interès per explorar, descobrir els òrgans
sexuals i també és quan estableixen vincles amb el progenitor del mateix sexe.
Una fixació en aquesta etapa pot donar origen a una
personalitat dependent, inadaptada, incapaç de mantenir relacions sexuals
madures, etc.
> Erik
Erikson
Segons aquest autor el desenvolupament de la personalitat esta lligat a
aspectes socials i culturals, i estableix 8 estadis.
Confiança Bàsica vs Desconfiança
|
0-18 mesos
|
Autoestima vs Vergonya/ Dubte
|
18 mesos als 3 anys
|
Iniciativa vs Culpa
|
3-5 anys
|
Lamboriositat vs Inferioritat
|
5-13 anys
|
Cerca d’identitat vs Difusió d’identitat
|
13- 21 anys
|
Intimitat davant l’aïllament
|
21-40 anys
|
Generativitat davant l’estancament
|
40- 60 anys
|
Integritat enfront la desesperació
|
+ 60 anys
|
> Wallon
Aquest autor estudia el desenvolupament de la personalitat a partir de les següents etapes:
Etapa o període sensomotor
( 0-3 anys)
|
- Fase de la impulsivitat motriu
- Fase emocional
- Fase sensomotor projectiva
|
Etapa del personalisme
( 3-6 anys)
|
- Fase d’oposició
- Fase de gràcia
- Fase d’imitació dels models adults
|
Etapa categorial
(6-11 anys)
|
x
|
Etapa de la pubertat
(
11- 12 anys)
|
x
|
ELS ESTILS EDUCATIUS
Alguns estudis han extret que el tenir un estil diferent d’educació
influeix en el desenvolupament de la personalitat dels infants.
·
Estil democràtic:
Els fills de
pares d’aquest estil són els que presenten característiques que es consideren
més desitjables. Alta autoestima, afronten noves situacions amb confiança i són
persistents en les tasques que emprenen. També tenen una bona competència
social i autocontrol.
·
Estil autoritaris:
Els fills de
pares d’aquest estil solen tenir una baixa autoestima i poc autocontrol, i es
mostren submisos i obedients quan el control és extern. Poc hàbils en relacions
socials i en absència de control extern poden presentar conductes agressives.
·
Estil permissiu:
Els fills de
pares d’aquest estil a primera vista es mostren com els més alegres i vitals,
però són també immadurs, incapaços de controlar els impulsos i poc persistents
en les seves tasques.
·
Estil indiferent:
Els filles de pares
negligents tenen problemes d’identitat i baixa autoestima, no solen assumir les
normes i són poc sensibles a les necessitats de altres, especialment
vulnerables i propensos a viure conflictes personals i socials.
EL JOC:
Característiques:
- Que està regit per una evident motivació
- És espontani i voluntari.
- És una activitat que produeix plaer.
- Hi ha un predomini dels mitjans sobre els fins.
Tipus de joc infantil:
- Joc sensorial ( manipular objectes, copejar)
Els infants aprenen les propietats dels objectes.
Estimulen la creativitat.
- Joc amb moviment (córrer, saltar)
- Joc simbòlic
- Joc rude i desordenat (simular baralles)
Ajuda als nens/es a descarregar energia.
Aprenen a controlar impulsos i sentiments.
Aprenen a diferenciar entre lo real i lo que
aparenta.
aparenta.
- Joc verbal (joc de paraules, ritmes)
- Joc sociodramàtic (jugar a metges, botiguers)
- Joc constructiu (trencaclosques)
- Joc de regles (escacs, futbol)
DESTRESES SOCIALS
- Joc solitari
El nen juga sol,sembla que ignora als altres nens
- Joc d'espectador
Un nen mira mentre els altres juguen.
- Joc en paral·lel
Els nens juguen amb joguines semblants, de
- Joc associatiu
Els nens interactuen, observant-se i compartint els
- Joc cooperatiu
Els nens juguen junts, creant i elaborant una
activitat conjunta o respectant els torns.
Les conductes que implica:
El joc és el millor context per al desenvolupament
de conductes socials. A més es fonamental que el
joc es doni entre iguals, els adults han de deixar
que els infants interacionin, aprenguin i
s'equivoquin entre ells.
El nen al jugar sol o en paral·lel no està fent res
més que dibuixant, construint i simulant un paper
de ficció, el joc implica més complexitat cognitiva.
TEORIES EXPLICATIVES DE LA CONDUCTA
Hi han diferents teories per explicar les conductes agressives que tenen els nostres infants.
En primer lloc tenim la Teoria Psicoanalista, aquesta sustenta que existeix un instint innat de mort (Thanatos) orientat habitualment cap a fora però de vegades cap a un mateix. L'energia agressiva es va acumulant dins dels subjecte, que l'expressa a través d'activitats esportives, conductes violentes o destructives.
En segon lloc, està la teoria Etologia que defensa que hi ha un instint agressiu vinculat a la herència genètica i al sentit de supervivència de l'individu i de l'espècie. Hi ha també reguladors instintius de la conducta agressiva que eviten la destrucció quan no es necessària.
Per una banda, també tenim la hipòtesis de frustració i agressió que diu que l'agressivitat sorgeix quan és bloqueja la persuasió d'una meta, dona lloc en un primer moment a la frustració i posteriorment a l'agressió font del bloqueig o bé a un objecte o persona que rep una agressió desplaçada. En una frustració es la ira, i que aquesta es tradueix solament en agressió si la persona ja té adquirits hàbits agressius i si apareixen senyals o situacions que ja han estat associades amb l'agressió.
D'altra banda, està l'aprenentatge on l'agressivitat s'adquireix quan és veu reforçada, és a dir, quan porta a aconseguir metes. Des d'aquesta perspectiva de l'aprenentatge social aquest pot ser de forma directa a través de reforçaments, i de forma indirecta per mitjà de l'observació de models i després imitats.
Per acabar, tenim els processaments d'informació determinat per l'èmfasi que posar el subjecte en la interpretació una situació en particular, en funció de les seves experiències passades, de les seves metes, habilitats per a descodificar situacions, per analitzar significats, per busca la resposta adequada, prendre una decisió sobre com actuar i executar la resposta.
Hola, som el grup del bloc "Els xiquets i el seu desenvolupament" (http://elsxiquetsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/).
ResponderEliminarDesprès de llegir la teoria de "els estils educatius" que heu publicat en aquest apartat, ens agradaria saber quina és la vostra opinió personal de quin és l'estil educatiu més adient per a que els pares eduquin els seus fills.
L'estil educatiu més adient per a què els pares i mares eduquin als seus fills i filles, és l'estil democràtic ja que els fills/es de pares i pares d’aquest estil són els que presenten característiques que es consideren més desitjables. Alta autoestima, afronten noves situacions amb confiança i són persistents en les tasques que emprenen. També tenen una bona competència social i autocontrol.
Eliminar