Benvolgudes famílies!
Aquest cop ens
centrarem amb el tema, l'àmbit biosocial: el
desenvolupament físic i motor durant la infantesa dels vostres fills i filles.
És important saber
que el desenvolupament és el resultat de la interacció entre la biologia i el medi familiar, escola... També, que no
tots els nens i nenes aconsegueixen les mateixes habilitats en el mateix moment
i de la mateixa forma, ja que el creixement és continu al llarg de la infància
i adolescència.

-El dit índex pot separar-se de la resta de dits per explorar forats, rascar… L’infant, comença a fer la pinça per agafar objectes més petits.

Quan l’infant es pot servir d’aquestes nocions, està en condicions d’iniciar l’aprenentatge de nocions espacials.
x
·
Pel que fa al desenvolupament físic:
El desenvolupament
físic són als canvis corporals, especialment en pes i alçada.
El ritme de
creixement és ràpid en el primer any de vida, a partir del segon
any més lineal i estable. A mesura que es desenvolupen el creixement és
més lent fins a la pubertat. A l’adolescència
s'accelera de nou i s'atura en finalitzar.
La talla
del nadó al naixement és de mitjana de 50 cm. Als 5 anys l’alçada
es duplica. Es dóna una disminució en el ritme fins a l’edat
de 10
anys en les noies i els 12 en els nois.
Els infants pesen
al néixer al voltant de 3'4 kg, normalment. Als 5 mesos han doblat el seu pes, el tripliquen
l'any, i gairebé el quadrupliquen als 2 anys.
Les parts que abans maduren són el crani i les mans. Mentre que les cames
no finalitzen el seu creixement fins al final de l'adolescència.
·
Del naixement fins als 12 mesos (Reflexos):
Els reflexos
que tenen més importància en el moment de néixer és, la supervivència i el
desenvolupament psicològic dels infants són el reflex de succió
i el de prensió.
·
Del naixement fins als 12 mesos (Desenvolupament Sensorial):
EL TACTE
El tacte
durant els primers mesos de vida, els infants exploren els objectes amb la
boca.
L’OLFACTE I EL GUST
L’olfacte i el gust estan molt desenvolupats des del naixement. Amb tan sols 6
dies de vida són capaços de discriminar l’olor de la seva mare.
·
Els nadons prefereixen les olors
dolces (vainilla, maduixa, plàtan) i responen amb desgrat a les olors
fortes (anís, all, amoníac).
·
Els nadons prefereixen els gustos
dolços. El sabors salats els comencen a tolerar a partir del 4rt
mes.
LA VISIÓ
La vista
serà un dels sentits que més es desenvoluparà al llarg del primer any.
L’AUDICIÓ
L’audició està preparada aproximadament a meitat de l’embaràs.
El nadó té
preferència per estar atent a determinades freqüències, la veu humana. S’ha
comprovat que els recents nascuts discriminen entre la veu materna i altres veus.
Al néixer, es
localitza el so de forma reflexa però, a partir del segon mes, el nadó realitza
moviments
voluntaris de localització.
·
Del naixement fins als 12 mesos (Primer Trimestre):
o
Adquisicions importants:
- Control de cap:
als 3-4m.
- Sedestració:
entre els 6-9m.
- Marxa: entre els
9-18m.
- Durant el primer
trimestre l’infant tendeix a estar flexionat.
- El seu moviment
és involuntari i global.
- Respon als estímuls amb tot el seu cos.
- La mà
també tendeix a estar flexionada i per això té els punys tancats. Normalment
el dit polze està per fora del puny.
·
Durant el primer trimestre ja es donen els primers indicis de
comunicació per part de l’infant:
- Fixació als ulls sobretot
a les cares familiars.
- Somriure social
quan se li parla a l’infant.
- Sons com a
resposta a la veu de l’adult.
·
Del naixement fins als 12 mesos (Final Primer Trimestre):
- L’infant inicia
el control
del cap però encara no és suficientment madur.
- L’infant alguns
cops veu la seva mà, pot començar a posar-se-la a la boca i això li portarà a
iniciar el reconeixement del seu cos.
·
Del naixement fins als 12 mesos (Segon Trimestre):
- En aquesta etapa l’infant
ja no està tan flexionat i els seus moviments són més flexibles
i lliures.
Es consolida el control del cap en totes les posicions.
- Quan l’infant
està panxa
amunt comença a agafar-se els peus, posar-se’ls a la boca, conèixer-los. També es
dóna la capacitat de canviar de posició: volteig.
- Durant aquesta
etapa l’infant també inicia la coordinació ull-mà i els primers
intents de prensió voluntària.
- El control del
moviment dels braços comença a les espatlles.
- Durant aquest trimestre
l’infant pot seguir amb la mirada el moviment dels objectes i les
persones. Mostra interès per les cares: els ulls i els moviments
de la boca.
- Somriu més clarament a les persones que tenen més cura. Comença a fer riallades
i gaudeix dels jocs corporals.
-
L’infant comença a fer diferents
sons i a gaudir escoltant-se.
·
Del naixement fins als 12 mesos (Final Segon Trimestre):
- L’infant bocaterrosa pot aixecar el cap i mantenir-se recolzat
sobre les mans.
- Cap a finals
del trimestre pot començar a mantenir-se assegut recolzant les mans
al davant.
-Les sensacions
tàctils,
orals i visuals afavoreixen el seu coneixement i ajuden a madurar la prensió.
·
Del naixement fins als 12 mesos (Tercer Trimestre):
o
És fonamentalment que en aquest trimestre l’infant madure la seva
sedestació:
-
El seu cos està més recte.
-
Comença a aparèixer l’equil·libri i el suport de les mans per no caure.
-
Pot anar a buscar una joguina que està una mica lluny i tornar-se a redreçar.
o
Durant aquest trimestre l’infant també pot començar a realitzar canvis
de posició:
-
Pot voltejar amb més habilitat.
-
Alguns infants comencen a posar-se asseguts sols quan estan estirats.
-
Estant asseguts poden passar a bocaterrosa.
-
Alguns infants poden començar a posar-se
a quatre grapes i balancejar-se.
o
Durant aquest trimestre els infants poden començar a desplaçar-se pel
terra de formes diverses:
-
Rastrejant.
-
Alguns poden començar a gatejar
-
Asseguts.
o
Els moviments de les extremitats superiors ja són més precisos i
adaptats al seu objectiu: Agafar, picar dos objectes
entre si o sobre una taula, fer rodar …
·
Del naixement fins als 12 mesos (Quart Trimestre):
- L’infant augmenta el seu desplaçament
autònom: rastreig, gateig o assegut.
- Quan l’infant està assegut
o gatejant pot començar a agafar-se a un suport per posar-se de genolls
i fins i tot drets. Poden estar drets
de forma estàtica i/o donar passes de costat.
-Cap al final del primer any de vida molts infants
poden començar a caminar per si sols.
o
Quan un infant comença a caminar ho fa:
- Amb les cames separades per fer més
gran la base de sustentació.
-Amb
les cames una mica flexionades i els braços enlaire, com preparats per la
caiguda.
-Com que els peus encara estan poc formats
dóna la sensació que tenen els peus plans.
o
Durant aquest trimestre on es dóna una evolució molt important de la
manipulació:
-És una edat en què l’infant té molt interès
per explorar
el món que l’envolta i la capacitat per moure’s.
-L’infant entén que els objectes
no desapareixen i que els pares i mares tornen.
·
Del naixement fins als 12 mesos:
o
Durant aquest any els infants fan un gran canvi:
- De moure’s de forma involuntària a
poder desplaçar-se autònomament.
- De no poder tocar i agafar a poder
explorar i manipular amb força precisió.
- Dels primers sons a les primeres
paraules amb significat.
-
De no conèixer el món a tenir gran interès per explorar-lo.
-
De no diferenciar-se a començar a conèixer el seu cos.
·
De 1 a 2 anys (12-14 mesos):
o Primers signes de caminar:
- Gateig.
- Recolzament en
mobles.
- Recolzament en
adults.
- Arrossegament
d’objectes amb rodes.
- Caminar sols.
- Introduir objectes
petits en d’altres més grans.
- Torres de dos cubs.
- Obrir calaixos.
- Llançament
d’objectes.
- Intent de menjar.
·
De 1 a 2 anys (15-17 mesos):
- Aixecar-se i caminar
sols.
- Pujar esglaons d’un
en un.
- Acotxar-se i agafar
objectes del terra.
- Possibilitat de
picar de mans.
- Fer gargots sobre el
paper.
- Beure aigua.
- Possibilitat de
nedar.
·
De 1 a 2 anys (18-24 mesos):
- Saltar, pujar escales i domini de marxa.
- Llançament
d’objectes grans.
- Seure sense ajuda.
- Torres de tres o
quatre cubs.
- Ús de la plastilina.
- Peces de roba.
- Córrer.
·
Dels 2 als 6 anys:
-El bon
control que abans existia als braços es va perfeccionant i
estenent ara cap a les cames.
-El control
va assolint les parts més allunyades, fent possible el moviment dels músculs que
controlen el canell i els dits.
·
Dels 2 als 6 anys:
o 2-3ANYS
-
Córrer en contraposició al caminar ràpid del segon any.
-
Mantenir-se durant un parell de segons sobre un sol peu.
-
Llençar una pilota amb la mà sense moure els peus del lloc.
-
Emprar la cullera per a menjar.
-
Fer gargots.
o
3-4 ANYS
-
Pujar escales sense recolzament, posant un peu a cada escala.
-
Caminar unes passes a la cama coixa.
-
Saltar entre 40 i 60 cm de longitud.
-
Pujar en un tricicle.
-
Emprar tisores per retallar paper.
-
Raspallar-se les dents.
-
Posar-se una samarreta.
-
Botonar i desbotonar botons.
-
Dibuixar línies i fer dibuixos amb contorns.
-
Copiar un cercle.
-
Baixar escales amb soltesa i sense recolzament, posant un peu a cada escala.
-
Córrer a la cama coixa.
-
Saltar entre 60 i 80 cm de longitud.
-
Major control per a començar a córrer, parar-se i girar.
-
Tallar una línia amb tisores.
-
Doblegar un paper, emprar un punxó per a picar, acolorir formes senzilles,..
-
Emprar la forquilla per a menjar.
-
Vestir-se sense ajuda.
-
Copiar un quadrat.
o
5-6 ANYS
-
Caminar sobre una barra d’equilibri.
-
Bon control de la carrera: arrencar, parar-se i girar.
-
Saltar uns 30 cm en alçada i prop d’un metre en longitud.
-
Llençar i agafar pilotes com infants ja més grans.
-
Aprendre a anar en bicicleta i a patinar.
-
Fer marxa al ritme de sons.
-
Emprar el ganivet, martell, tornavís,..
-
Escriure alguns nombres i lletres.
-
Copiar un triangle i, posteriorment un rombe.
TO MUSCULAR
El
to
muscular fa referència al grau de tensió que en cada moment hi ha als
nostres músculs.
o El control tònic:
Els infants van aprenent a
ajustar el seu to muscular a cada situació: no
utilitzen la mateixa tensió muscular per a tractar de moure un llit o per a
aixecar un globus que els ha caigut.
EQUILIBRI
El
control
de l’equilibri es va facilitant el primer
any. S’adquireix aviat i sense dificultats.
CONTROL
RESPIRATORI
El
control
respiratori és també una important funció corporal.
o El control respiratori
implica:
- Conèixer com es
respira.
- Controlar
conscientment el ritme i profunditat de la respiració.
ESTRUCTURACIÓ DE L’ESPAI
L’estructuració de l’espai es relaciona
amb la consciència de les coordenades en les quals el nostre cos es mou i en
les que transcorre la nostra atenció (dalt-baix, davant-darrera,
dreta-esquerra, prop-lluny, dintre-fora, curt-llarg,…)
DOMINÀNCIA LATERAL
El
cos és morfològicament simètric (meitat esquerra és simètrica a la dreta).
o Des del punt de vista
funcional però, és clarament asimètric:
La
major part de les persones empren més el braç i cama dreta que l’esquerre. Igual
que amb els ulls.
o Les preferències laterals a
les quals ens referim, poden ser:
- Homogènies: dretà d’ull, braç i cama
- Creuades: esquerrà d’ull i dretà de cama i braç.
En
general, la lateralització, es produeix entre els 3 i els 6 anys. Convé lateralitzar
a l’infant cap a un costat o l’altre cap als 5 anys. Sempre abans que
es vegi immers en l’aprenentatge de l’escriptura i partir d’un diagnòstic que
indiqui cap a quin costat s’ha de lateralitzar. És aconsellable lateralitzar
cap a la dreta. No s’ha d’intervenir sobre la lateralitat abans dels 4
anys
ni després dels 5-6 anys.
ESQUEMA CORPORAL
L’esquema corporal és la representació que
tenim del nostre cos, dels seus diferents segments corporals, de les seves
possibilitats de moviment i acció, de les seves limitacions.
Aquesta
representació es va construint lentament, a partir de les experiències que
realitzem amb el cos i de les vivències que tenim.
I
així, coneixem el nostre cos i som capaços d’ajustar en cada moment la nostra acció
motriu als nostres propòsits. I d’executar
moviments ràpids i no meditats en
resposta a les demandes de la situació: al conduir, al pujar en bicicleta, al
caminar, al cuinar,…
PERCEPCIÓ:
-
Ofereix evidències sobre segments corporals propis i de l’altre.
-
Aporta informacions sobre el medi.
-
I sobre l’ajust de la nostra acció a les distàncies, direccions, etc.
MOVIMENT:
-
Aporta informació sobre possibilitats d’acció.
-
Sobre les limitacions i els assoliments del nostre cos i la seva activitat.
-
Sobre possibilitats de diferents parts del nostre cos.
DESENVOLUPAMENT COGNITIU:
El desenvolupament cognitiu permet
integrar totes aquestes informacions en una representació coherent i
integrada; cap a l’any i mig l’infant pren consciència de sí mateix.
LLENGUATGE:
El llenguatge permet individualitzar les
diferents parts del cos amb les seves etiquetes verbals, darrere la paraula
ull, mà, dit,.. s’amaguen conceptes que informen sobre el cos i l’organitzen
d’una identitat creixentment diferenciada.
EXPERIÈNCIA SOCIAL:
o Un esquema corporal ben
establert suposa:
-
Conèixer la imatge del propi cos.
-
Saber que aquest cos forma part de la pròpia identitat.
-
Percebre cada part, sense perdre la sensació d’unitat.
-
Conèixer les diferents posicions que el cos va adoptant.
-
Anticipar les noves posicions que es poden adoptar i les seves conseqüències
sobre el cos i l’entorn.
o Dels dos als sis anys l’esquema corporal està en plena elaboració:
-
Augmenta la qualitat i discriminació perceptiva respecte al propi cos.
-
S’enriqueix el repertori d’elements coneguts i de l’articulació entre ells/es.
-
Es desenvolupen les habilitats motrius, això facilita l’exploració de l’entorn
i l’acció.
o Una veritable construcció del
jo corporal no es dóna aproximadament fins als
5 anys:
La
lateralització
proporciona referents estables.
Comencen
a sentir-se els eixos corporals i així el món es pot organitzar en referència a
la posició del cos: davant-darrere, esquerra-dreta, dalt- baix.
o El procés de construcció de
l’esquema corporal culmina entre els 7 i
els 12 anys:
-
Es potencien les representacions mentals en relació a l’espai i el temps.
-
S’integren sensació i moviments.
-
El cos pot ser descrit de manera eficaç i amb paraules i dibuixos.
Ø Per a arribar fins aquí
l’infant ha passat per 3 etapes:
-Primera: Exploració d’un mateix i observació dels altres.
-Segona: Presa de consciència del propi cos i de les seves possibilitats i
limitacions.
-Tercera: Coordinació, estructuració i integració del cos en una representació
global i coherent.
GEST GRÀFIC I GRAFOMOTRICITAT
o El domini progressiu del gest gràfic obeeix a la doble influència
de factors maduratius i socials:
o El seu control es va afinant al llarg
d’aquests anys gràcies als avenços
maduratius que incrementen:
- Les destreses globals: El control postural.
- Les segmentàries: Motricitat fina, coordinació óculo-manual,…
·
Però, d’altra banda l’entorn
social exerceix una gran influència en el modelat de les destreses grafomotores:
-
Donant o no oportunitats per a practicar-la.
-
Reforçant més o menys la producció o reproducció de dibuixos, lletres,…
-
Ensinistrant en la utilització dels instruments de dibuix i escriptura.
-
Els infants van adquirint un ampli repertori de destreses “culturals”,
d’un elevat valor instrumental.
A
partir dels 18 mesos els infants descobreixen que poden traçar
petjades sobre superfícies emprant instruments com els llapis.
I mostren una tendència a pintar pel plaer de moure els braços i les mans, i
d’observar el resultat de la seva activitat.
Els
primers traços són línies recte fetes amb tot el braç a partir de
l’articulació del muscle. Després traços en “escombra” , com un
zigzag que evidencia la intervenció de l’articulació del colze, però amb el
canell i dits encara rígids.
Una
mica abans dels 2 anys comencen a aparèixer les formes circulars, que
impliquen ja l’articulació del canell.
Aquests
primers traços encara no tenen intencionalitat representativa i no obeeixen a cap intencionalitat
prèvia.
o
Cap als 2 anys i mig o tres comencen els gargots:
-
La producció
gràfica fa ja referència a objectes i persones.
-
Al voltant dels 3 anys, els progressos en el control óculo-manual i en
l’ús
de l’articulació del canell i el moviment dels dits, es traduirà en un
millor control del traç:
-
Així, entre els 3 i els 4 anys l’infant ja és capaç de controlar
el punt de partida i d’arribada del traç o combinar diferents traços
per a obtenir una figura.
o En el desenvolupament del
dibuix entre els 5 i els 8 anys, nens
i nenes hauran de resoldre nous reptes:
-
L’elaboració d’un major nombre de detalls, relatius al
rostre (celles, orelles o pestanyes) i a la resta del cos i de la roba i altres
complements.
- La coordinació de diferents parts o
components dels seus dibuixos.
-
El desenvolupament d’imatges cada cop més realistes.
o Els dibuixos infantils no es
limiten a la figura humana:
-
Els xiquets/es dibuixen, a més de la figura humana, objectes i situacions
que per a ells/es són familiars.
-
A partir dels 4-5 anys la figura humana apareix acompanyada
d’objectes, animals, altres persones…
-
Posteriorment, les coses dibuixades deixen de ser estàtiques (estan en
acció o interacció) i les figures es
situen en un paisatge.
o La informació que apareix
representada al dibuix depèn:
-
Del coneixement i dels sentiments que tenen els nens sobre un tema determinat.
-
De la interpretació i selecció de dades per part de l’infant.
-
De les seves capacitats representatives.
-
Per aquestes raons els dibuixos infantils serveixen com a indicadors del desenvolupament
dels infants (intel·ligència, personalitat, estat emocional).
o En definitiva, els dibuixos
infantils:
-
Són una expressió de la intel·ligència infantil, dels conceptes infantils
i de la forma en què l’infant coneix i interpreta el món en aquestes edats.
-
Són també una expressió dels estats
emocionals i anímics (servint a més, com a eina preventiva)
o Finalment, el dibuix és una
manifestació de les capacitats creatives de nens i nenes, pel que té grans
possibilitats educatives:
-
En aquest sentit, és a l’etapa infantil on més profit es
pot treure del dibuix.
-
Després dels 6-7 anys són ja menys productius.
GEST GRÀFIC I
GRAFOMOTRICITAT: ESCRIPTURA
-L’etapa precal·ligràfica: Comprèn el període d’adquisició de les destreses gràfiques
especialitzades, des de que el gargot intenta ser lletra fins al domini de la
cal·ligrafia:
En
aquestes etapes els infants dibuixen lletres molt més que no pas les escriuen.
Durant aquesta etapa i gràcies al progressiu
domini en el control, coordinació i precisió dels moviments implicats en el
traç de les diferents lletres, l’aprenent va aprenent a diferenciar, memoritzar
i automatitzar el patró motor corresponent a cadascuna d’elles.
Aquest patró rep el nom d’alògraf, que inclou la
seqüència de moviments, la direcció dels mateixos, la mida proporcional dels
diferents elements i la seva posició en el resultat final.
-L’etapa cal·ligràfica: L’infant domina les destreses motrius necessàries per a escriure de
forma clara i ordenada, regular i fluïda. Es tracta de formes molt
convencionals i lletra poc personalitzada
-L’etapa postcal·ligràfica: S’assoleix cap a l’adolescència o després d’aquesta, quan es defineix
un estil cal·ligràfic personal i quan els aspectes instrumentals de
l’escriptura es subordinen clarament a la funcionalitat de la composició
escrita.
Hola!
ResponderEliminarSom el grup del bloc"Sobre el desenvolupament infantil" (http://sobreeldesenvolupamentinfantil.blogspot.com.es/). Una vegada hem llegit la vostra explicació sobre el desenvolupament físic i psicomotor pensem que heu donat dades molts interessants, però al mateix temps considerem que és molta informació de cop per als pares primerencs i ens agradaria saber quines recomanacions els hi podrieu fer perquè la seva intervenció en el procés de desenvolupament dels seus vostres fills/filles sigui exitosa?
Hola!
ResponderEliminarDoncs us podríem dir que dintre de tota la gran quantitat d'informació es per donar a conèixer en més exactitud la gran quantitat de factors que intervenen en el desevolupament dels infants, i cada un d'ells quina funció tenen i com influeixen en els nadons en els primers anys de vida.
Però, un petit resum de quina és la millor intervenció, és simplement estar alerta de tots els senyals que emeten els nostres infants per tal de poder detectar alguna problemàtica, tot i què el desenvolupament dels infants sol variar segons la seva maduresa, és bo tenir un referent per poder controlar dintre dels estudis que és realitza als infants quines són les dades o característiques que determinen un desenvolupament adequat.
Espero haver contestat la teva pregunta, si teniu alguna altra qüestió o no heu entès alguna cosa de les esmentades anteriorment, ho podeu comunicar fent un altre comentari.
Moltes gràcies per la vostra col·laboració i fins la propera.